Prima retrospectivă integrală dedicată lui Liviu Ciulei în Statele Unite | TIFF

Prima retrospectivă integrală dedicată lui Liviu Ciulei în Statele Unite

24.11.2011 02:00

Festivalul de Film Românesc de la New York: Beyond omagiază, în 2011, opera cinematografică a lui Liviu Ciulei (1923 – 2011), unul dintre cei mai importanţi regizori din istoria filmului autohton. Personalitatea şi opera sa vor fi evocate de actriţa Irina Petrescu, invitată la festival pentru a fi prezentă la proiecţia filmului Valurile Dunării, debutul său în cinematografie, dar şi pentru a participa la o discuţie despre regizorul care a marcat destinele teatrului şi filmului românesc. Cele trei lungmetraje regizate de Ciulei vor fi proiectate din noi copii de 35 mm reeditate cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, beneficiind de o nouă traducere în limba engleză realizată cu susţinerea ICR New York.

 

Liviu Ciulei a trăit şi a lucrat timp de câteva decenii în Statele Unite, acolo unde a fost director artistic al Teatrului Tyrone Guthrie din Minneapolis şi a predat la cele mai prestigioase instituţii de profil din New York: Columbia University, respectiv New York University. În 2010, atunci când cele trei lungmetraje semnate de acesta au fost prezentate în cadrul secţiunii 3 x 3, Ciulei a primit Premiul de Excelenţă TIFF, distincţie care s-a alăturat Premiului UNITER pentru Întreaga Activitate, obţinut în 2001. Cariera sa include peste 20 de filme, la care a lucrat în calitate de regizor, actor sau scenarist, precum şi numeroase spectacole de teatru, unde şi-a pus semnătura ca regizor, scenograf sau actor, aceste producţii fiind recompensate de-a lungul timpului cu distincţii prestigioase.

 

Acum câţiva ani am avut plăcerea să văd o proiecţie aniversară la Cannes cu Pădurea spânzuraţilor, un film uluitor al lui Liviu Ciulei din 1965 despre odiseea aproape suprarealistă a unui soldat în mijlocul Primului Război Mondial, filmat în Cinemascop alb-negru, cu un obiectiv în continuă mişcare şi caracterizat atât de scene de război de dimensiuni epice, cât şi de alegeri stilistice extrem de îndrăzneţe. Apoi, fiind invitat anul trecut la Cluj, la TIFF, am avut în sfârşit ocazia să văd celelalte două filme regizate de Ciulei, Erupţia şi Valurile Dunării, care n-au făcut decât să mi-l reconfirme ca pe un maestru care ne-am fi dorit cu toţii să lucreze la fel de mult în cinema pe cât a făcut-o în teatru. Aceste filme ne reamintesc că momentele de glorie ale cinematografiei din România depăşesc, ca întindere în timp, faima ultimilor 10 ani ai foarte cunoscutului Nou Val, arătându-ne în acelaşi timp că există cariere semnificative (cum e cea a lui Ciulei) care încă trebuie descoperite de cinefilii din întreaga lume. Este un privilegiu să putem aduce aceste filme la New York în copii noi, la calitatea pe care o merită – sperând că suntem doar prima din multe alte viitoare destinaţii ale filmelor lui Ciulei, a declarat Scott Foundas, Director Asociat de Programare al Film Society of Lincoln Center şi membru al comitetului de selecţie al Festivalului de Film Românesc de la New York.


Erupţia (1957), filmul de debut al lui Liviu Ciulei, proiectat în premieră în Statele Unite şi puţin cunoscut în Europa, este o poveste plasată în peisajul unui oraş petrolier abandonat, în care singurele forme de viaţă care rătăcesc printre sondele şi construcţiile abandonate sunt cei câţiva căutători de petrol care încă mai speră să dea lovitura. Ştefan Ciubotăraşu, Graziela Albini, dar şi Lica Gheorghiu fac parte din distribuţia unuia dintre cele mai importante lungmetraje produse în România anilor '50. Pelicula va putea fi urmărită la Walter Reade Theater de la Lincoln Center vineri, 2 decembrie, de la ora 15:45 (ora locală).


Premiat cu Globul de Cristal – cea mai importantă distincţie acordată în cadrul Festivalului de Film de la Karlovy Vary – Valurile Dunării (1959) este filmul de debut al Irinei Petrescu, care va prezenta publicului american lungmetrajul în care apare ca protagonistă, alături de Liviu Ciulei şi Lazăr Vrabie. O poveste de dragoste, cu momente de tensiune remarcabil construite, filmul înfăţişează aventura unui şlep încărcat cu armament, care navighează pe Dunăre, în august 1944, printre minele puse de armata germană. Proiecţia încheie cea de-a treia zi de festival – vineri, 2 decembrie, de la ora 21:00, la Walter Reade Theater, şi va constitui punctul de pornire al discuţiei cu Irina Petrescu moderate de Corina Şuteu, directorul festivalului şi al Institutului Cultural Român din New York, la care spectatorii vor putea participa sâmbătă, 3 decembrie, de la ora 14:00, la Elinor Bunin Munroe Film Center, cel mai nou spaţiu al Film Society of Lincoln Center, deschis în iulie 2011.


Cel mai cunoscut titlu din filmografia lui Liviu Ciulei, ecranizarea după Liviu Rebreanu care i-a adus Premiul pentru Cel mai Bun Regizor la Festivalul de la Cannes în 1965, Pădurea Spânzuraţilor (1964) va putea fi urmărit vineri, 2 decembrie, de la ora 18:00, la Walter Reade Theater, fiind prezentat de criticul de film Magda Mihăilescu. Din distribuţia acestui lungmetraj de referinţă fac parte Victor Rebengiuc (în rolul lui Apostol Bologa), Anna Széles, Ştefan Ciubotăraşu, Gina Patrichi, dar şi Liviu Ciulei însuşi, în rolul căpitanului ceh Klapka. Folosind mijloace vizuale remarcabile şi inovatoare şi respectând acţiunea romanului lui Rebreanu, Pădurea Spânzuraţilor a fost primul lungmetraj românesc care a obţinut recunoaştere internaţională pe scară largă.

 

Cel mai important eveniment dedicat cinematografiei româneşti peste hotare, Festivalul de Film Românesc de la New York, ajuns în 2011 la cea de-a şasea ediţie, este organizat de Institutul Cultural Român din New York şi Film Society of Lincoln Center, în colaborare cu Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF).

 

Iniţiat şi prezidat de Corina Şuteu, directorul ICR New York, comitetul de selecţie al Festivalului de Film Românesc îi reuneşte pe Mihai Chirilov, Director Artistic al Festivalului, Scott Foundas, Associate Program Director la Film Society of Lincoln Center, şi Oana Radu, Director Adjunct ICR New York.