Membrii juriu

Juriu Competitie

    Denis Côté - regizor

    Bio

    Născut în New Brunswick în 1973, cineastul canadian a debutat cu primele sale scurtmetraje imediat după ce și-a terminat studiile în Cinema. La scurtă vreme, în paralel cu activitatea sa de critic de film, Denis Côté finaliza producția primului lungmetraj - Drifting States, premiat cu Leopardul de Aur în 2005. Trei ani mai târziu, All That She Wants îi aducea în palmares și un Leopard de argint, iar în 2010 era distins cu Premiul pentru cel mai bun regizor, pentru Curling. Printre filmele care l-au consacrat se numără și Carcasses, prezentat la Cannes în 2009.

    Wilcox (2019) va fi cel de-al 12-lea titlu din portofoliul lui Denis Côté, după succesele sale anterioare precum  Vic și Flo au văzut ursul (Vic + Flo Saw a Bear, distins cu Premiul Alfred Bauer la Berlin în 2013) și documentarul Pielea ta atât de fină (A Skin So Soft), prezentate de-a lungul timpului și la TIFF.

     

    Anita Juka – producător

    Bio

    Producătoare de succes, Anita Juka și-a lansat în în 2004 propria companie de producție - 4Film. De-a lungul carierei sale, a produs 16 filme și a lucrat la 8 co-producții europene, de la lungmetraje de ficțiune, până la documentare, scurtmetraje și recent, o mini-serie TV. Realizate cu sprijinul Eurimages, filmele au fost distribuite în peste 190 de țări și au câștigat peste 70 de premii la Toronto, Karlovy Vary, Rotterdam și multe alte festivaluri de film importante. Anita a participat la 8 programe dedicate industriei, printre care se numără Producers Lab Toronto, TransAtlantic Partners și eQuinoxe. You Carry Me (r. Ivona Juka), Slovenian Girl (r. Damjan Kozole), Bad Blue Boys (r. Branko Schmidt) și Here (r. Zrinko Ogresta) sunt cele mai importante titluri din cariera sa. TIFF est cel de-al șaptelea festival internațional din juriul căruia face parte și este membră a Academiei Europene de Film.

    Constantin Popescu - Regizor

    Bio

    Regizor și scenarist român, Constantin Popescu semnează unul dintre segmentele proiectului omnibus Amintiri din Epoca de Aur (produs de Cristian Mungiu, FIF Cannes, 2009, Un Certain Regard). Primul său lung metraj, Portretul luptătorului la tinereţe, a avut premiera internaţională la Festivalul Internațional de Film de la Berlin în 2010, iar cel de-al doilea, Principii de viaţă, a debutat în cadrul Festivalului Internațional de Film San Sebastian, tot în 2010. Al treilea lungmetraj al regizorului, Pororoca, a avut premiera mondială în 2017 în competiţia oficială a aceluiaşi festival, unde Bogdan Dumitrache a fost distins cu Premiul pentru cel mai bun actor. În 2012 fost membru al juriului competiţiei oficiale de la Torino, iar în 2018 a făcut parte  juriului competiţiei oficiale la San Sebastian.

    Mike Goodridge - Producător

    Bio

    Cu o carieră de aproape 30 de ani în industria filmului, Mike Goodridge are o expertiză bogată în zona de finanțe și vânzări, management și programare de festival, media și producție de film. Este directorul artistic al Festivalului Internațional de Film Macao, și coordonează, simultan, dezvoltarea unor filme și seriale produse sub egida Groovy Pictures, compania sa independentă. Între 2012 și 2017, a condus Protagonist Pictures, companie de numele căreia se leagă filme de succes ca Love & Friendship, Cold War, The Florida Project, The Lobster, God’s Own Country sau Maggie’s Plan. Printre filmele pe care le-a produs se numără American Honey (r. Andrea Arnold), distins în 2006 cu Premiul Juriului la Cannes, The Discovery cu Rooney Mara și Robert Redford, My Old Lady cu Maggie Smith și Kevin Kline și The Dinner, în regia lui Oren Moverman.

    Timp de 22 de ani a fost jurnalist business și critic, ocupând poziții importante la Screen International timp de 19 ani. Între 2011 și 2017 a realizat programul secțiunii Kinoscope a Festivalului de Film de la Sarajevo, iar astăzi este unul dintre consultanții Locarno Film Festival. A scris câteva cărți despre film, dintre care două despre regizori. Este membru al board-ului Academiei Europene de Film și membru BAFTA.

    GRAINNE HUMPHREYS

    Bio

    Din 2007, Grainne este director al Festivalului Internaţional de Film din Dublin, cel mai important festival public din Irlanda. A lucrat în cinema-ul independent timp de aproape 19 ani, iar în 1994 a fost administrator pentru festivalul Junior Dublin Film Festival. A fost director adjunct al Institutului de film irlandez, ocupând funcţia de director  al festivalului de film documentar Stranger Than Fiction şi al Festivalului de film francez din Dublin între 2002 şi 2007.

    A fost co-editor al seriei de publicaţii Irlanda în film, despre o serie de lungmetraje irlandeze emblematice. Colaborează regulat cu posturile de radio şi televiziune pe subiecte legate de arte.

Juriu ZFR Lungmetraj

    AHMED SHAWKY

    Bio

    Ahmet locuieşte în Egipt şi este critic de film şi selecţioner. Scrie constant din 2009, publicând materiale săptămânale în ziarul "Al Kahera" şi pe site-ul Filfan, pe lângă alte colaborări cu diverse publicaţii.

    A semnat cinci cărţi despre cinema-ul egiptean şi în prezent este director artistic adjunct pentru festivalul de film din Cairo. Este secretarul general al Asociaţiei Criticilor de Film din Egipt, membru în consiliul FIPRESCI, vicepreşedintele Federaţiei Criticilor de Film Africani şi membru al echipei de selecţie a festivalurilor de la Malmo, Mumbai şi Tripoli.

    A fost membru al juriului la multe festivaluri, inclusiv cele de la Locarno, Malmo, Oran, Tetouan, Luxor şi Tripoli.

    JESSICA KIANG

    Bio

    Jessica este critic de film, s-a născut în Dublin şi locuieşte în Berlin, dar nu o găseşti aproape niciodată în Berlin sau Dublin. Scrie regulat pentru media diverse precum Variety, The Playlist, Sight & Sound, BBC Culture şi cam oricine e dispus s-o plătească pentru ce face.

    A fost jurat la festivaluri precum cele de la Zurich, Geneva, Amsterdam, Ljubljana şi Viena şi recent a profitat de ocazie pentru a corupe minţile unei noi generaţii ca mentor al programului Critics Campus găzduit anul trecut de festivalul de la Melbourne.

    MARISELLA ROSSETTI

    Bio

    În ultimii zece ani, Marisella s-a ocupat de programul Lux Film Prize, trofeul creat de Parlamentul European în 2007. Printre sarcinile sale se numără întărirea relaţiei dintre industria filmului şi membrii Parlamentului, prin urmare a căpătat o experienţă preţioasă în crearea de contacte şi organizarea de actvităţi cu festivaluri internaţionale, parteneri europeni, regizori şi diverse instituţii şi organizaţii de pe întreg globul.

    Este preşedinta comitetului de selecţie Lux, care alege în fiecare an cele zece filme din selecţia oficială Lux. Coordonează şi programul 28 Times Cinema, o colaborare cu secţiunea Giornate degli Autori a festivalului de la Veneţia şi reţeaua Europa Cinemas, şi a fost membru al juriului în mai multe festivaluri de scurt şi lungmetraj.

Juriu ZFR Scurtmetraj

    WANG YAO

    Bio

    Yao este cercetător în programul de doctorat al China Film Culture Institute din cadrul Academiei de Film din Beijing. Este critic de film, membru al NETPAC şi selecţionar pentru festivalurile internaţionale de film din Beijing şi Shanghai. Este pasionat de istoria filmului, cinema-ul est-european şi studii legate de festivaluri de film.

    A publicat articole despre cinema-ul contemporan în Jurnalul Academiei de Film din Beijing şi în publicaţiile oficiale ale altor instituţii academice de profil. Publică cronici de film în media diverse. Cartea sa "Noul val românesc" va fi publicată în curând.

    MARIA WATZLAWICK

    Bio

    Maria s-a născut în 1963 şi mai întâi a studiat marketing şi advertising, după care a schimbat direcţia spre studii de cinema la Şcoala Superioară de Arte Frumoase din Geneva. Timp de trei ani a fost asistent în secţia de Film a acestei instituţii.

    A activat în diverse poziţii în producţia de film documentar şi de ficţiune, fiind coregizoare, monteuză şi coscenaristă. Face parte din colectivele Spoutnik Cinema şi Laïka Films din Geneva.

    Din 1999 este copreşedintă a festivalului internaţional de film Black Movie.

    TARA KARAJICA

    Bio

    Tara este critic şi jurnalist de film şi locuieşte în Belgrad. Articolele ei au apărut în Indiewire, Screen International, Variety, Little White Lies şi Film New Europe, printre multe alte publicaţii, inclusiv "Close-up", revista Academiei Europene de Film.

    Face parte din Alianţa Jurnalistelor de Film. În februarie 2018 a lansat "Fade to Her", o revistă despre femei de succes din industria de film, iar în 2019 a fost membră a juriului Shooting Stars, parteneriatul dintre European Film Promotion şi festivalul de la Berlin.

    Tara este o obişnuită a festivalurilor de filme, unde merge în calitate de critic, moderatoare şi/sau membră a juriului.

Juriu FIPRESCI

    Martin Botha

    Bio

    Dr. Martin Botha a publicat, de-a lungul timpului, peste 200 de articole și rapoarte referitoare la evoluția Media din Africa de Sud. A scris 6 cărți despre cinematografia specifică regiunii și este profesor de film la Universitatea din Cape Town, unde predă teoria și istoria cinematografiei internaționale, filmul de avangardă și teoriile filmului de autor. Lucrează, de asemenea, încă din 1978, ca freelancer, realizând critică de film pentru numeroase ziare, jurnale și reviste. Totodată, este consultant pentru câteva festivaluri internaționale de film.

    A reprezentat Africa de Sud în realizarea International Film Guide și în prezent scrie pentru Liternet și Netwerk24. A fost membru al Juriilor FIPRESCI în Tallin, Tromso și Mannheim-Heidelberg.

     

    Marta Balaga

    Bio

    Critic de film, Marta Balaga scrie pentru o serie de publicații internaționale, precum Cineuropa, revista lunară Episodi și ziarul Estonian SIRP. Este un colaborator constant al unor evenimente importante dedicate cinematografiei, printre care se numără Festivalul Internațional de Film de la Helsinki. Este membru FIRESCI și membru al Asociației Criticilor Finlandezi SARV.

     

    AYÇA ÇİFTÇİ

    Bio

    Critic de film și membru al board-ului editorial Altyazı Cinema Magazine încă din 2005, Ayça Çiftçi a absolvit Facultatea de Film și TV la Bilgi Istanbul University și tot aici și-a obținut diploma de master în domeniul Studiilor Culturale. A studiat pentru diploma de doctorat în Arte Media la Royal Holloway University of London. Din 2006, predă și organizează seminarii de cinema încă din 2006, iar în prezent este profesor în cadrul Departamentului de Film și Televiziune al İstanbul Şehir University.

     

Juriul Tinerilor Francofoni

    Denisa MARCHIȘ

    Bio

    Sunt studentă la Facultatea de Litere, UBB din Cluj-Napoca, unde studiez franceza și spaniola. Am studiat filologie, bilingv-franceză  în Dej, orașul copilăriei mele. Cei patru ani de liceu mi-au fost înfrumusețați de participarea la multe festivaluri de teatru francofon, datorită trupei de teatru "Caractères", trupa liceului, din care spun cu mândrie că am făcut parte. Ador să ajut oamenii, de aceea mi-am petrecut mult timp făcând voluntariat și, mai presus de orice, iubesc animalele. Sunt pasionată de artă, de arhitectură, filme și literatură. Arta cinematografiei mi se pare fascinantă. Pentru mine, filmele sunt ca o fereastră spre o realitate prelucrată, reprezintă o evadare din cotidian și mă provoacă de fiecare dată să empatizez cu  personajele.

    Arthur JARDIM

    Bio

    Inginer agroalimentar brazilian, urmez un master internațional despre produsele alimentare locale și autohntone, fiind în momentul de față într-un semestru în străinătate, împărțindu-mă între Italia, Grecia și România (la USAMV Cluj). În cea de-a șaptea artă, ceea ce îmi place cel mai mult este cinematografia de artă, mai ales atunci când tratează subiecte ale societății în conexiune cu diversele culturi ale lumii. Filmele mele preferate sunt cele care mă fac să descopăr realități foarte diferite de ceea ce trăiesc, iar imaginea și jocul actorilor sunt aspectele pe care le valorizez cel mai mult într-un film.

    Ioana MORONKA

    Bio

    Sunt studentă în anul III la Istoria și Teoria Artei în cadrul UAD Cluj. Pasiunea mea pentru cinematografie a început relativ târziu, prin liceu, când întâmplător am dat peste un eseu despre Blow-Up într-o carte de Nicolae Steinhardt. Mi-am dorit apoi să văd și filmul și, astfel, pot să zic că a început periplul meu prin cinematografie. Am continuat să citesc și foarte multe biografii (Bergman, Renoir, Bunuel, Truffaut), ulterior făcând trecerea înspre teoria și filosofia filmului. Deși aceste lecturi au contribuit la formarea unui fundament critic, relația mea cu filmele era și este mult mai intimă și mai personală. Unul dintre filmele mele preferate este YI YI de Edward Yang (2000), iar în ultima vreme am început să devorez avangarda americană a anilor ’60, cu filme ale lui Jonas Mekas, Maya Deren, Jeff Wall și Stan Brakhage. Nu mă ghidez după niște criterii clare prestabilite atunci când mă uit la un film, ci încerc să-l descopăr și să-l înțeleg chiar dacă nu mi-a plăcut. De multe ori se întâmplă să îmi placă un film doar din perspectiva cinematografiei sau doar datorită narațiunii, subiectului și consider că e suficient. 

    Jules DELBARRE

    Bio

    Am 20 de ani. Am absolvit Liceul de Artă din Dijon, iar în prezent sunt voluntar în Cluj-Napoca, la Primărie și Institutul francez, urmând un program internațional de serviciu civic. Iubesc cinematografia pentru că îmi place să mă cufund într-un univers care nu-mi aparține, intrând, astfel, în cel al filmului și identificându-mă cu personajele. Prefer filmele horror, SF și thriller. Aștept de la un film să mă surprindă și să mă facă să călătoresc, nu neapărat în alte locuri și universuri, ci, mai degrabă, într-o poveste sau într-o viață diferită.

    Livia MITRICĂ

    Bio

    Am 19 ani și sunt studentă la Facultatea de automatică, calculatoare la UTCN, anul 1. Cuvântul care mă caracterizează cel mai bine este creativitatea. Iubesc să pictez și să cos. În rest, îmi petrec timpul liber citind și uitându-mă la filme. Prefer comediile care mă destind și filmele polițiste care îmi pun în mișcare celulele gri. Nu sunt o mare fană a filmelor SF, dar apreciez filmele care trag un semn de alarmă asupra viitorului societății noastre (cel mai adesea distopiile).

    Cosmin MOGA

    Bio

    Cred că nucleul tuturor intereselor mele este omul, sub toate fațetele sale, ceea ce m-a făcut să aleg să studiez medicina. Expresia acestei fascinații față de om s-a manifestat încă din copilărie, prin desen. Astfel, am ajuns să studiez la un liceu de arte plastice, unde am dezvoltat și o afinitate pentru cultura franceză. Traseul orientării mele francofone a culminat câțiva ani mai târziu, cu o experiență Erasmus în Marsilia, ca student la medicină. Astăzi, mă gândesc la psihiatrie ca spațiul de intersecție între înălțările conștiinței și strafundurile biomoleculare. Când vine vorba despre cinematografie, îmi plac filmele cu conținut istoric și dramatic. Printre favoritele mele se numără Dunkirk, Vertigo, La Dolce Vita, The Hours, precum și filmele lui Almodovar și Xavier Dolan. Văd în cinematografie cea mai complexă formă de expresie umană, tot ce presupune ea: emoții, mentalități.

    Marwa KHERIBI

    Bio

    Coordonatoare a Juriului tinerilor francofoni din acest an, sunt originară din Dijon, Franța, iar din octombrie 2018 sunt voluntară în cadrul unui program de serviciu civic la Primăria Cluj-Napoca și Institutul francez din Cluj. Mare iubitoare de filme, apreciez, între altele, estetica lui S. Coppola, temele complexe abordate cu umor de W. Allen și clasicele franceze de bună calitate ale lui C. Klapish. Chiar dacă îmi plac toate stilurile de film, mărturisesc că am o preferință pentru operele cu tentă socialistă ale lui P. Almodovar.

Juriu Competiția Locală

    ANDREAS MARSCHALL

    Bio

    Andreas s-a născut în 1961 în oraşul german Karlsruhe. Şi-a început cariera ca desenator de romane grafice şi coperte de discuri. A creat, printre altele, posterele pentru filmele clasice Nekromantik şi Nekromantik 2, în regia lui Jörg Buttgereit.

    A debutat în lungmetraj în 2004 cu Tears of Kali, film premiat care a devenit repede un favorit al festivalurilor şi un succes de box office. Următorul film, Masks (2011), este un omagiu la producţiile horror italiene din anii ’70.

    Următoarea colaborare cu Jörg Buttgereit a fost pentru producţia omnibus German Angst: episodul său, thriller-ul erotic suprarealist Alraune, actualizează legenda mistică a mătrăgunei în Berlinul de azi. În 2019 a regizat episodul Pig din omnibusul horror de Crăciun Deathcember.

    CYRIL DESPONTIN

    Bio

    Cyrill este delegatul general şi cofondatorul festivalului Hallucinations Collectives, organizat din 2008 în oraşul francez Lyon. Din 2011 colaborează cu Festivalul Internaţional de Film Fantastic din Paris, pe care îl organizează împreună cu revista Mad Movies, cea mai importantă publicaţie europeană dedicată genului.

    Din 2015 este coorganizator al evenimentului Nuit Nanarland, găzduit de cel mai mare cinematograf european, Le Grand Rex. A creat asociaţia şi website-ul ZoneBis, un forum online pentru discuţii între cinefili. Într-o viaţă anterioară, a lucrat pentru gigantul Electronic Arts, iar în prezent lucrează pentru companiile Wild Side şi Wild Bunch Distribution.

    NICOLAE CONSTANTIN TĂNASE

    Bio

    Nicolae şi-a început studiile de cinema în Cehia la FAMU şi în 2009 a absolvit secţia de regie a celei mai mari universităţi de film din România, UNATC. În 2013 a câştigat premiul Gopo pentru Tânără Speranţă. 

    Debutul său în lungmetraj, Lumea e a mea, a câştigat trofeul pentru Cel mai bun debut la ediţia din 2015 a festivalului Transilvania, primind apoi o Menţiune specială a secţiunii East of the West a festivalului de la Karlovy Vary. Un an mai târziu filmul avea să câştige două premii Gopo din şapte nominalizări.

    Al doilea lungmetraj al lui Nicolae, Cap şi pajură, s-a lansat în cinematografele din România în luna mai, după ce în 2016 proiectul a fost selectat în programul Work in Progress al festivalului de la Karlovy Vary. Premiera mondială a filmului a avut loc în cadrul festivalului internaţional de film din Praga, FabioFest.