Premiere absolute în secțiunea Zilele Filmului Românesc | TIFF

Premiere absolute în secțiunea Zilele Filmului Românesc

13.05.2013 13:36
Una dintre cele mai așteptate secțiuni ale Festivalului Internațional de Film Transilvania aduce pe ecrane, între 6 și 8 iunie, câteva producții autohtone în premieră în România.

Selecția Zilelor Filmului Românesc, realizată de directorul artistic Mihai Chirilov, cuprinde 11 lungmetraje și 20 de scurtmetraje, unele proiectate în premieră absolută la TIFF. Este prima ediție ZFR cu trei regizori din Cluj în competiție: Cecilia Felmeri (Pastila fericirii), Paula Oneț (După fel și chip) și Cristian Pascariu (Caseta numărul 4: Alexandra). Acesta din urmă revine în competiția de scurtmetraje după Beţişoare rock’n’roll (2010).

În premieră absolută la TIFF, spectatorii vor avea ocazia să vadă cel de-al doilea lungmetraj al lui Alexandru Maftei după Bună! Ce faci?. O nouă adaptare după proza fantastică a lui Mircea Eliade, Domnișoara Christina îi are pe Tudor Aaron Istodor, Anastasia Dumitrescu, Ioana Anastasia Anton, Ovidiu Ghiniță, Ioana Sandu, Maia Morgenstern și Ioan Andrei Ionescu în distribuție.

Tot în premieră absolută va rula, în competiția ZFR, și Experimentul București, de Tom Wilson. Pornind de la concluzia că Revoluția din 1989 a fost, de fapt, o lovitură de stat, DJ-ul și jurnalistul britanic stabilit în România regizează un fals documentar despre un experiment al Securității care n-a avut niciodată loc, acela de a transforma „omul socialist” în „omul capitalist”. Personajele: Andrei Juvină și Carmen Anton. Wilson este și autorul unui scurtmetraj inclus în competiție, Before the Fall.

Un experiment este și noua peliculă a lui Dan Chișu, Déjà Vu, care va avea premiera mondială la Cluj. Mirela Oprișor, Ioana Flora și Gabriel Răuță sunt protagoniștii poveștii unui bărbat care decide să divorțeze după o căsnicie de 20 de ani și să-și aducă amanta pentru prima dată acasă. Filmat în întregime din perspectiva bărbatului, Déjà Vu are doar șase scene, repetate timp de două săptămâni și filmate în doar zece zile, în regim de lumină naturală.

După ce a fost proiectat la Festivalul Internațional de Film de la Rotterdam, Matei, copil miner, debutul în lungmetraj de ficțiune al Alexandrei Gulea, va rula în premieră națională la TIFF. Coproducţia româno-germano-franceză este drama lui Matei (Alexandru Czuli), un băiat de 11 ani crescut de bunicul său (Remus Mărgineanu), într-o regiune minieră săracă, după ce părinții au plecat la muncă în Italia. Un alt debut în competiția ZFR este Love Building, al regizoarei Iulia Rugină. Într-o tabără dedicată relațiilor destrămate, 14 cupluri au la dispoziție 7 zile pentru a-și repara poveștile de dragoste. Dar cei trei traineri meniți să îi asiste – jucați de Dragoș Bucur, Alexandru Papadopol și Dorian Boguță - au propriile lor probleme, iar lucrurile scapă încet de sub control.

În competiție intră și documentarul Aici... adică acolo (r. Laura Căpățână Juller), alături de filme lansate recent pe ecrane: Domestic (r. Adrian Sitaru), Rocker (r. Marian Crișan), O lună în Thailanda (r. Paul Negoescu) și Condamnat la viață (r. Bogdan Dreyer). Va deschide secțiunea Zilele Filmului Românesc, pe 6 iunie, în Piața Unirii, filmul premiat cu Ursul de Aur la Berlinală, Poziția copilului (r. Călin Peter Netzer), care va rula în afara competiției.

În competiția de scurtmetraj intră 20 de titluri. Printre acestea, O umbră de nor, filmul lui Radu Jude selecționat la Cannes, în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs, adus în premieră la TIFF, În acvariu (r. Tudor Cristian Jurgiu), prezent în competiția Cinéfondation la Cannes, Betoniera (r. Liviu Săndulescu), proiectat la Clermont-Ferrand, Bad Penny (r. Andrei Crețulescu), My Baby (r. Luiza Pârvu), Șanțul (r. Adrian Silișteanu), Fotografii de familie (r. Andrei Cohn) sau Maria (r. Claudiu Mitcu). Nicolae Constantin Tănase, câștigătorul de anul trecut cu Blu, film care i-a adus și Premiul Gopo pentru „Tânără speranță”, revine la TIFF cu 12 minute.

Juriul secțiunii Zilele Filmului Românesc, care va acorda premiile pentru Cel mai bun film și Cel mai bun debut, este format din regizoarea și producătoarea Mona Nicoară (Școala noastră), criticul de film Yael Shuv, membră FIPRESCI, colaboratoare a unor publicații precum Total Film sau Haaretz, profesoară de filmologie la Open University din Israel, și Evgeny Gusyatinskiy, critic de film din Rusia, selecționer al Rotterdam International Film Festival, axat pe filmele din fosta URSS și Estul Europei.

LUNGMETRAJE 

1. Poziția copilului (r. Călin Peter Netzer) – în afara competiției
2. Aici... adică acolo (r. Laura Căpățână Juller)
3. Condamnat la viață (r. Bogdan Dreyer)
4. Déjà Vu (r. Dan Chișu)
5. Domestic (r. Adrian Sitaru)
6. Domnișoara Christina (r. Alexandru Maftei)
7. Experimentul București (r. Tom Wilson)
8. Love Buidling (r. Iulia Rugină)
9. Matei, copil miner (r. Alexandra Gulea)
10. O lună în Thailanda (r. Paul Negoescu)
11. Rocker (r. Marian Crișan)

SCURTMETRAJE

1. 12 minute (r. Nicolae Constantin Tănase)
2. Bad Penny (r. Andrei Crețulescu)
3. Before the Fall (r. Tom Wilson)
4. Betoniera (r. Liviu Săndulescu)
5. Caseta numărul 4: Alexandra (r. Cristian Pascariu)
6. Claudiu and the Fish (r. Andrei Tănase)
7. După fel și chip (r. Paula Oneț)
8. Fotografii de familie (r. Andrei Cohn)
9. Grindcore (r. Ioachim Ciobanu)
10. I'm a Walking Contradiction (r. Raia al Souliman)
11. În acvariu (r. Tudor Cristian Jurgiu)
12. Maria (r. Claudiu Mitcu)
13. My Baby (r. Luiza Pîrvu)
14. Pastila fericirii (r. Cecilia Felmeri)
15. Rio 2016 (r. Bianca Rotaru)
16. Șanțul (r. Adrian Silișteanu)
17. O umbră de nor (r. Radu Jude)
18. Vaca finlandeză (r. Gheorghe Preda)
19. Waste (r. Anton Groves)
20. Weekend la mare (r. Răzvan Tache)