Scene-șoc și povești întunecate în secțiunea Fără limită | TIFF

Scene-șoc și povești întunecate în secțiunea Fără limită

24.07.2020 19:36

Experiențe bizare, iubiri ucigătoare, comedii sumbre și imagini controversate ajung pe marele ecran la cea de-a 19-a ediție TIFF, într-una din secțiunile ,,întunecate’’ ale festivalului. Selecția de filme Fără limită va face furori în rândul cinefililor amatori de senzații tari.

,,Copilul teribil al literaturii franceze’’ face din nou senzație pe marele ecran alături de formidabilul Gérard Depardieu în Thalasso (r. Guillaume Nicloux), sequel-ul comediei Răpirea lui Michel Houellebecq, prezentată în 2014 la TIFF.  La cinci ani după dispariția inexplicabilă a scriitorului, cele două staruri au parte de o întâlnire neașteptată cu răpitorii acestuia. Runar Runarsson, câștigător al Premiului pentru Cea mai bună regie la TIFF 2011 cu Volcano, revine în selecția oficială cu Ecou (Echo), o radiografie-mozaic a societății islandeze, prezentată în Competiția de la Locarno. De o premieră internațională la Locarno s-a bucurat și Adorație (Adoration, r. Fabrice du Welz), o drama psihologică brutală și tandră în egală măsură.

,,Filmul meu nu este depravat, ci plin de adevăruri’’, subliniază regizorul Václav Marhoul într-un interviu din The Guardian. Scenele șocante din Pasărea pictată (The Painted Bird) au scandalizat publicul festivalului Internațional de Film de la Veneția, evocând iadul est-european din vremea războiului în imagini alb-negru, prin ochii unui copil. Și legendarul autor mexican Arturo Ripstein alege să spună o poveste în imagini alb-negru. Diavolul dintre picioare (Devil Between the Legs)  explorează relația tensionată a unui cuplu de vârstnici a căror intimitate este marcată deopotrivă de dorință, gelozie, dragoste și violență.

În Instinct, primul film al regizoarei Halina Reijn, o tânără  terapeută dezvoltă sentimente ciudate pentru pacientul său, acuzat de comiterea numeroaselor agresiuni sexuale. Filmul a cucerit publicul marilor festivaluri și a fost premiat cu Variety Piazza Grande la Locarno. Un debut excepțional este și cel al regizorului Matthew Ranki, creatorul satirei politice Secolul XX (The Twentieth Century). Filmul inspirat din povestea ascensiunii la putere a fostului Prim-ministru canadian William Lyon Mackenzie King îl aduce pe marele ecran pe Dan Beirne, pe care iubitorii de seriale îl vor recunoaște din Fargo sau Space Riders.

Cum se poate transforma un om oarecare într-un criminal în serie? Un thriller psihologic prezentat la Veneția, Criminalul (The Criminal Man, r. Dmitry Mamuliya) nu urmărește logica generală, ci viziunea profund alterată a protagonistului. În Revanșa (The Comeback), mini-serie regizată de Patrik Eklund, protagonista încearcă încă să treacă peste înfrângerea istorică din campionatul de badminton din ’83. O explorare inedită a psihicului uman este și Atlantis, câștigătorul secțiunii Horizons a Festivalului Internațional de la Veneția. Plasat într-un viitor distopic, cel mai nou film al regizorului ucrainian Valentyn Vasyanovych urmărește universul în descompunere a unui fost soldat.