Membrii juriu

Juriu Competitie

    Franziska Petri

    Bio

    Născută pe 17 august 1972, la Leipzig, Franziska Petri a studiat la renumita Academie de Artă Dramatică „Ernst Busch” din Berlin. A debutat pe marele ecran în 1997, în filmul lui Michael Gwisdek - Big Mambo, care a deschis cea de-a 48-a ediție a Berlinalei. Primul ei rol principal, în Forget America (r. Vanessa Jopp, 2000), a atras atenția criticilor și a publicului deopotrivă. Filmografia ei mai cuprinde roluri în filme precum Leo & Claire (r. Joseph Vilsmaier), The Heart Is a Dark Forest (r. Nicolette Krebitz), Long Shadows  (r. Connie Walther) și Memory (r. Matthias Luthardt).

    Interpretarea din For Miriam, de Lars Gunnar Lotz, a fost răsplătită cu premii de interpretare la Berlinale 2009, secțiunea Perspektive Deutsches Kino, și la Aubagne International Film Festival (Franța, 2010). În 2012, a fost elogiată de presă pentru rolul din Betrayal/ Izmena, în regia lui Kirill Serebrennikov, selectat în competiția Festivalului de Film de la Veneția și proiectat la TIFF în Supernova. Rolul i-a adus premiul pentru Cea mai bună actriță la festivalurile de la Abu Dhabi și Black Nights (Tallinn).

    Lynda Myles

    Bio

    Producătoare a unor filme de Stephen Frears și Chen Kaige, fost director al Festivalului Internațional de Film de la Edinburgh (1973–1980), director și curator de film la Pacific Film Archive (Universitatea din California, Berkeley).

    În 1985, a produs primul film de lungmetraj, Defence of the Realm (r. David Drury), apoi s-a alăturat companiei Columbia Pictures în funcția de Senior Vice-President. A co-produs The Commitments, în regia lui Alan Parker, distins cu cinci Premii BAFTA, inclusiv pentru cel mai bun film, și nominalizat la Oscar, The Snapper și The Van (selecția oficială la Festivalul de la Cannes), ambele în regia lui Stephen Frears, When Brendan Met Trudy (r. Kieron J. Walsh) și Killing Me Softly (r. Chen Kaige).

    La începutul anilor '90, a fost co-fondator al seminarului East-West Producers, primul program de instruire pentru producătorii din Europa de Est. Împreună cu Michael Pye, a scris „The Movie Brats” (1984), prima carte despre Steven Spielberg, Martin Scorsese, Francis Ford Coppola, Brian de Palma, George Lucas și John Milius.

    Face parte din board-ul ACE (Ateliers du Cinema Europeen), fiind implicată ca mentor la Școala Internațională de Film din Koln și la Școala Națională de Film din Danemarca. În 2004, s-a alăturat Școlii Naționale de Film și Televiziune din Londra în calitate de Head of Fiction Directing. În prezent, co-produce un remake al filmului Defence of the Realm.

    Cristi Puiu

    Bio

    Născut în 1967, la Bucureşti, Cristi Puiu a urmat cursurile Ecole Supérieure d'Arts Visuels din Geneva, pe care a absolvit-o în 1996, cu documentarul 25.12. Bucharest, North Railway Station. În 1995, Before Breakfast, un scurtmetraj de școală, a fost selecționat la Festivalul de Film de la Locarno. Debutul său cu lungmetrajul Marfa și banii (2001) coincide cu începuturile Noului Cinema Românesc. Filmul a concurat în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs, la Festivalul de la Cannes, și fost premiat la festivaluri precum Salonic, Cottbus, Trieste.  În 2004, scurtmetrajul Un cartuș de Kent și un pachet de cafea a fost distins cu Ursul de Aur la Festivalul de la Berlin. 

    Cel de-al doilea lungmetraj, Moartea domnului Lăzărescu (2005), a avut premiera mondială la Cannes, unde a obținut trofeul secțiunii Un Certain Regard, premiu urmat de numeroase alte distincții la festivaluri și gale internaționale.

    În 2011, a lansat - în triplă ipostază, de scenarist, regizor și actor - filmul Aurora, selecționat în Un Certain Regard la Cannes și recompensat cu Premiul Gopo pentru Cel mai bun film.

    Cristi Puiu este co-scenarist la Marfa și banii și Moartea domnului Lăzărescu, alături de Răzvan Rădulescu. În colaborare cu Răzvan Rădulescu, a mai scris scenariul pentru Niki Ardelean, colonel în rezervă (r. Lucian Pintilie, 2003). În 2005, regizorul german Didi Danquart a realizat filmul Offset după un scenariu scris de Cristi Puiu.

    Frédéric Boyer

    Bio

    Cinefil pasionat, Frédéric Boyer a pus bazele Videosphere, la începutul anilor 90, o librărie video din Paris a cărei colecție a ajuns la peste 60.000 de titluri, mare parte dintre ele filme de artă. Începând din 2003 până în 2008, a fost senior programmer în cadrul comitetului de selecție al Quinzaine des Réalisateurs, secțiune paralelă a Festivalului de la Cannes, cu accent pe filmele din Statele Unite, Marea Britanie, Australia, țările din Est și Scandinavia. A fost directorul artistic al Quinzaine des Realisateurs din 2009 până în 2011, când a preluat aceeași poziție peste Ocean, la Festivalul de la Tribeca (New York), fondat de Robert De Niro.

    Frédéric Boyer este, totodată, directorul artistic al Les Arcs European Film Festival, care se desfășoară în stațiunea Les Arcs din Munții Alpi.

    György Pálfi

    Bio

    S-a născut în 1974, la Budapesta. A început să experimenteze cu o cameră de filmat Super 8 încă de pe când avea 13 ani și s-a făcut remarcat în vremea studenției la Școala de Teatru și Film din Budapesta, secția regie (1995 - 2000), unde a realizat câteva scurtmetraje precum The Fishichtys (1997), The 7th Room In The Knock-Knock (1999) sau Round and Round (1999), acesta din urmă proiectat în numeroase festivaluri. A atras atenția presei internaționale cu lungmetrajul său de debut Hukkle (2002), recompensat cu trofeul Academiei Europene de Film la categoria Descoperirea Europeană a anului și cu numeroase alte premii.

    Al doilea lungmetraj, Taxidermia, considerat filmul-șoc al anului 2006, a fost proiectat în secțiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes. Cu acest film, al cărui scenariu e co-semnat de soția sa, Zsófia Ruttkay, Pálfi a câștigat premiul pentru Cel mai bun regizor la TIFF (2006) și patru premii la cea de-a 37-a ediție Săptămânii Filmului Maghiar, cel mai important eveniment de gen din Ungaria, inclusiv pentru Cel mai bun film. Pálfi a mai regizat și Final Cut – Ladies and Gentleman, un montaj din 450 de filme clasice, elogiat de critică, precum și un segment din Magyarország 2011/ Ungaria 2011, film colectiv proiectat anul trecut la TIFF. În prezent, regizorul dezvoltă proiectul The Voice.

Juriu ZFR Lungmetraj

    Evgeny Gusyatinskiy

    Bio

    A absolvit Institutul Cinematografic de Stat din Moscova în 2004. De atunci, a lucrat ca editor și critic de film pentru Iskusstvo Kino (Film Art Monthly). A fost selectat în proiectul de training pentru tinerii critici de film la Festivalul Internațional de Film de la Rotterdam. Din 2006, selectează filmele pentru Festivalul de Național de Film de la Soci - Kinotavr. În prezent, este selecționer al Festivalului Internațional de Film de la Rotterdam, cu focus pe filmele din Rusia, teritoriile post-sovietice și țările est-europene. A primit mai multe premii pentru activitățile sale de scriere creativă și jurnalism, inclusiv premiul pentru cel mai bun tânăr critic de film.

    Yael Shuv

    Bio

    Are studii de cinema la Universitatea din New York și scrie despre film de 26 de ani. A contribuit cu numeroase eseuri și recenzii, printre altele, pentru revista britanică Total Film și pentru cotidianul Haaretz în Israel. În ultimii 10 ani a fost principalul critic de film al Time Out Tel Aviv. Predă, de asemenea, cursuri de film de la Open University din Israel și a fost consilier artistic pentru Fondul de Film israelian. Yael a făcut parte din juriul FIPRESCI la festivaluri internaționale precum cele de la Moscova, Locarno și Varșovia, și a fost președinte al juriului la International Student Film Festival Tel Aviv. Cartea ei pentru copii, The Ice Cream Princess, a fost publicată în Israel în 2011, devenind bestseller.

    Mona Nicoară

    Bio

    Regizor de film documentar, producător și scriitor, Mona Nicoară s-a născut în România comunistă și, până în 1989, a făcut parte, ca poetă, dintr-o comunitate mică, clandestină, formată din tineri scriitori care nu se supuneau convențiilor creative ale epocii Ceaușescu. După Revoluția din 1989, a început să suprapună munca de creație cu activismul pentru drepturile omului în organizații ca Amnesty International și Human Rights Watch, continuând aceste activități și după mutarea la New York, la Universitatea Columbia, în 1995. A început să lucreze în industria cinematografică în 1997 ca producător asociat al filmului Children Underground, distins cu Premiul Special al Juriului la Festivalul de Film Sundance 2001 și nominalizat la Oscarul pentru Cel mai bun documentar. Recent, a regizat și produs Școala noastră, film care a fost selectat pentru dezvoltare la Sundance și IFP. Filmul a avut premiera la Festivalul de Film Tribeca (SUA), a fost proiectat în peste 60 de festivaluri din întreaga lume, a fost distins cu Marele Premiu al Juriului pentru Cel mai bun film din SUA la Silverdocs, în 2011, și a fost nominalizat la la Silver Eye Awards 2011 și la Premiile Gopo în 2012. 

Juriu ZFR Scurtmetraj

    Abdurahman Oner

    Bio

    S-a născut în 1984 în Turcia, în oraşul Mersin. A studiat matematica în cadrul Universităţii Dicle. A obţinut o bursă pentru studiul regiei de film la Universitatea Kültür din Istanbul, unde a absolvit în 2011. În prezent urmează un master la Universitatea Kadir Has, unde a primit de asemenea o bursă de studiu. A regizat patru documentare şi opt scurtmetraje. A lucrat de asemenea ca director de imagine în cadrul a numeroase proiecte. Este directorul companiei de producţie Buhar Film.

    Boryana Kostova

    Bio

    S-a născut în 1988 la Sofia şi a absolvit în 2007 Şcoala Superioară de Asigurări şi Finanţe. Are un master în Producţie Radio-TV de la Universitatea din Sofia. Pe când avea doar 15 ani, a lucrat pentru Televiziunea Naţională Bulgară, iar timp de cinci ani a fost producător executiv la Televiziunea Studenţilor din Bulgaria. Regizoare a cinci scurtmetraje premiate cu Premiul I pentru Cel mai bun scurtmetraj la Sofia Short Challenge şi un premiu al publicului la festivalul din Asenovgrad din 2012, Boryana regizează şi reclame şi videoclipuri.

    Orsolya Nagypal

    Bio

    Cineastă de origine maghiară, Orsi Nagypál a părăsit lumea strălucitoare a publicităţii pentru a studia în cadrul Şcolii de Film de la Londra. Este extrem de interesată de oameni, de vieţile şi situaţiile de zi cu zi ale acestora şi modul în care se raportează unii la ceilalţi şi la societatea care îi înconjoară. Orsi a încercat mai multe specializări în cadrul facultăţii de film, dar s-a axat în principal pe regie şi montaj. A absolvit ca scenaristă şi regizoare cu scurtmetrajul Naked Pact - cu o menţiune specială. În 2009 a editat filmul de absolvire al uneia din colegele sale, filmat in Hong Kong, şi a fost asistent de regie în Goa, India.

    Ulterior, asociaţia Hungarian Filmfund i-a acordat finanţare pentru realizarea scurtmetrajului Cold Shower. Acţiunea acestuia este plasată într-o tabără de vară de liceu, specializată în teatru: spiritele se agită din cauza apariţiei printre participanţi a unui membru de etnie rromă. În 2011 filmul a fost selecţionat în competiţia internaţională a Festivalului de Film de la Clermont-Ferrand. În prezent, Orsi lucrează în Ungaria la primul ei scenariu de lungmetraj, despre schimbările sociale din Europa de Est a anilor '80.
     

Juriu FIPRESCI

    Furio Fossati

    Bio

    Născut la Milano în 1950, a locuit șapte ani în Argentina pentru ca, mai apoi, să se mute la Genova, unde locuiește și în prezent. A condus Corriere Mercantile, cel mai vechi cotidian italienesc (fondat în 1824), unde cum continuă să activeze ca jurnalist și critic de cinema. A creat Muzeul Imaginii și Comics-urilor (Wow Spazio fumetto - www.museowow.it) și Fundația Franco Fossati (www.lfb.it/index.ht), în memoria fratelui său, un expert celebru în domeniu. Colaborează cu diferite site-uri web precum Cinecritica, FilmDoc sau Cinema e Teatro.

    Maricke Nieuwdorp

    Bio

    Maricke Nieuwdorp e critic de film și colaborează în sistem freelance cu revistele olandeze L’Officiel NL, TVFilm, Glamcult și Schokkend Nieuws. De asemenea, are contribuții constante în cataloagele și ziarele unor festivaluri de film: Dutch Film Festival (NFF), Cinekid, Rotterdam IFF și IDFA. A făcut parte din juriile FIPRESCI ale unor festivaluri precum cel de la Motovun, OFF PLUS CAMERA sau Festivalul Internațional de Film Documentar Flahertiana.

    Iaromira Popovici

    Bio

    Iaromira Popovici  este, din 1993 pînă în prezent, redactor la revista Dilema, actualmente Dilema veche ( director Andrei Pleşu): editorul  paginii sociale, titulara unei rubrici săptămînale, Bazar, pe teme de cultură populară; periodic responsabila unor teme printre care unele legate cultura populară, formele ei de manifestare în societatea românească, și altele de probleme sociale, filozofice și morale ale societății în care trăim.

    A mai colaborat la revistele Observator cultural, Idei în dialog, Tango, la România liberă, Cotidianul, precum și la Radio Europa liberă, Pro FM, RFI, Radio România Cultural.

    Absolventă a Facultății de Limbi Străine, actualmente este înscrisă la doctorat, în domeniul Studiilor culturale, la Facultatea de Limbi Străine. Este autoarea volumului De-ale prințeselor și patrupezilor (Curtea veche, 2005).

    În paralel cu activitatea jurnalistică, a desfășurat o activitate didactică: a predat la la Universitatea ecologică (1991-1992), Facultatea de Limbi străine (1992-1993), la Centrul pentru Jurnalism independent (1999-2002) și la Fundația Calea Victoriei (2011-2012).

Juriu Competiția Locală

    Tomi Malki a.k.a. Malakias

    Bio

    Malakias s-a născut în Heinävesi, Finlanda, în 1974. Îi place heavy metal-ul şi adoră filmele horror. A studiat la două şcoli de animaţie, dar s-a lăsat de amândouă. Are diplomă de tipograf industrial de la o şcoală profesională şi a terminat o şcoală de artă, secţiunea "gravură în metal". A regizat patru clipuri pentru trupa rock Sweatmaster. Administrează două centre de imprimări tricouri, Venus in Mink, cu bunul prieten Simo Ruotsalainen. Face modele din plastilină ca să pună mâncare pe masă, printre clienţi numărându-se Helsingin Sanomat. Prietena lui l-a întrebat în 1999: "ce vrei să faci cu viaţa ta?". Malakias a trebuit să se gândească bine: "Să beau bere şi să mă uit la desene animate!". Şi în 2013 tot asta vrea.

    Pau Teixidor

    Bio

    Pau Teixidor s-a născut în Madrid în 1982. A studiat la ESCAC (Şcoala de Film din Catalonia) şi a absolvit în 2005. De atunci a lucrat ca asistent regizor pentru diverse lungmetraje. A regizat un scurtmetraj, Leyenda, şi în acest moment se află în dezvoltare cu primul său proiect de lungmetraj.

    Freddy Bozo

    Bio

    Freddy Bozzo colaborează de 31 de ani cu Festivalul internaţional al filmului fantastic de la Bruxelles. A organizat numeroase festivaluri în Bruxelles şi în afara Belgiei: Bienala filmului italian, Festivalul filmului mediteraneean, Festivalul filmului arab, Festivalul filmului german, Festivalul filmului maghiar şi multe altele. De patru ani este membru al comitetului de selecţie a filmelor de pe lângă Ministerul Culturii belgian. Se consideră un lucrător socio-cultural, spune că este un bucătar de ispravă şi "tată de familie", îi place să citească, să facă sport şi să călătorească. Şi îi plac şi filmele, desigur! Este mereu plin de bună dispoziţie şi va rămâne pentru totdeauna un pasionat de cinema. Vine la TIFF ca să se întâlnească şi să bea bere, noaptea târziu, cu Vlad "Dracula". Ce, e ceva de speriat la asta?