Recomandările lui Chirilov - Lumea e înfricoșătoare, iar TIFF-ul e speranță

13.06.2025 10:38

Sub umbra înfricoșătoare a AI-ului, Mihai Chirilov a vorbit despre dificultatea de a construi o selecție ca cea de la TIFF.24, filmele care i-au alimentat optimismul și modul în care un festival poate uni diverse audiențe eterogene.

Anul acesta, TIFF-ul se întreabă dacă viitorul arată bine, având în vedere că prezentul este, în cel mai bun caz, incert. Ne aflăm într-o perioadă tensionată din punct de vedere politic, iar inteligența artificială redefinește granițele realității și ale artei. Cum a fost să conturezi selecția TIFF într-un context socio-politic atât de instabil? A fost chiar atât de înfricoșător pe cât sugerează selecția secțiunii Tomorrow is Fear?

TIFF.24 se întreabă dacă viitorul sună bine, dar întrebarea e în mod evident una retorică. Viitorul sună oricum, numai bine nu – e suficient să te uiți în jur, peste gard sau peste ocean, la știri, ba chiar și la filmele din ultima vreme. Pe de-o parte și din fericire, nu există interferențe care să afecteze conținutul și tonul festivalului – deși m-am gândit, recunosc, cu ce consecințe s-ar fi soldat proiecția unui anume scurtmetraj din Zilele Filmului Românesc, dacă alegerile de acum câteva săptămâni ar fi luat o turnură diferită. 

Pe de-altă parte și din păcate, filmul în general nu o duce prea bine – și asta nu neapărat pentru că nu există mai mulți bani pentru cinema (pentru că se fac filme cu toptanul), ci pentru că nivelul general e unul tot mai scăzut. Cu puține excepții, curajul cineaștilor a fost înlocuit de pragmatism, oportunism și conformism, mediocritatea pare că a devenit garanția reușitei, iar cinemaul, animat de cele mai bune intenții, practică un soi de rezistență decalibrată în climatul tensionat actual care riscă să facă mai mult rău decât bine, sacrificând arta, complexitatea morală, spiritul analitic și zonele de gri în favoarea unui discurs în alb/negru mono-țintit, teribil de transparent și alimentat facil de vuvuzele hashtagiste. 

Cât despre inteligența artificială, cutia Pandorei a fost deja larg deschisă – chiar și cei mai sceptici sau lucizi dintre noi, inevitabil seduși de avantaje, dar pe deplin conștienți de riscuri, nu văd încă decât vârful acestui “AIsberg” pervers. Bătălia e ca și pierdută: ciocnirea s-a produs, iar nava se scufundă lent. E, pe bună dreptate, înfricoșător. 

Rămânând în această secțiune, ea reunește nume grele ale cinematografiei — Kubrick, Truffaut, Wenders — alături de câteva titluri din ultimii ani, precum câștigătorul Ursului de Argint la Berlinale, The Blue Trail (r. Gabriel Mascaro, 2025), și In the Belly of AI (r. Henri Poulain, 2025). Cum se compară aceste noi voci cu „monștrii sacri”? Ce aduc ele nou discursului despre viitor?

Pe de-o parte, mi se pare fascinant să-i revizitezi pe clasici, căci multe dintre lucrurile anticipate la vremea respectivă au devenit astăzi realitate (Brazil sau Wim Wenders cu al lui megaepic Until the End of the World, într-o rară proiecție integrală și de neratat la TIFF). Pe de altă parte, este interesant de văzut cum aceste filme își păstrează actualitatea. Și mă gândesc în special la un film cum este 1984 după romanul lui George Orwell, care mi se pare în continuare Rorschach-ul absolut, pentru că e o poveste briliant de duplicitară pe care ambele părți ale spectrului politic ale oricărui regim și-o poate apropria. E o operă despre cum varii guverne pot manipula realitatea ca să corespundă propriilor agende – sună familiar? Mai cred că ne vom uita azi cu alți ochi la Odiseea spațială a lui Kubrick și la acțiunile robotului HAL (primul AI notabil din cinema) – și poate că nu vom mai recurge atât de pasiv și comod la idioata de Siri pentru mai știu eu ce informație în loc s-o căutăm singuri, rămânând alerți și cu gândirea în priză. 

Documentarul In the Belly of AI privește sub apă, la partea nevăzută a aisbergului, revelând abisurile nebănuite din spatele inteligenței artificiale, noua configurație a economiei globale și impactul ecologic devastator al acestei poluări digitale scăpate de sub control. The House with No Address (r. Hatice Aşkın, 2024) explorează în culori tari represiunile sistemelor de orice tip și noțiunea problematică de cancel culture într-o fabulă satiric-distopică dătătoare de frison, dar și de speranță. AI-ul își vede testate limitele și creativitatea, pierzând la puncte în deconcertantul experiment care a deschis IDFA 2024, About a Hero (r. Piotr Winiewicz), o metaficțiune vertiginoasă deghizată în documentar regizat de-un avatar al lui Werner Herzog. Last but not least, The Blue Trail – aici nu avem nici roboți, nici nave spațiale, iar inteligența artificială e înlocuită de cea emoțională și nativă. Progresul”, în schimb, se manifestă prin tendința de sustenabilitate” a societăților care văd în generațiile vârstnice un balast demn de izolat și eradicat. Filmul e un trip vizual în labirintul amazonian care va da sublim pe ecranul din Piața Unirii.

Viitorul nu trebuie să fie neapărat distopic. Există și viitoarele speranțe, fie ele filme sau persoane. Anul acesta, TIFF-ul debutează secțiunea Teen Spirit, cu filme menite publicului din Generația Z, intrate într-o competiție cu un juriu făcut din adolescenți. Ce ne poți spune despre această secțiune, despre juriul ei, etc.?

Teen Spirit continuă tradiția fostului program EducaTIFF, restrângând aria de acoperire și concentrându-se pe segmentul de vârstă 16+ în încercarea de a antrena acest public nu tocmai prezent în festivalurile de film, cu o selecție diversă și personalizată de filme cu, despre și pentru adolescenți. Întindem o mână generației Z în speranța unei împrieteniri cu un public raportat diferit la lumea actuală și animat de alte preocupări decât cei care vin la TIFF de peste 20 de ani. Ne interesează să aflăm cum și dacă se regăsesc în filmele din această nouă competiție, invitându-i în juriul secțiunii nu pe profesioniști, ci chiar pe ei, tinerii și adolescenții obișnuiți din Cluj, cu vârste între 16 și 20 de ani, să-și aleagă favoritul. Inițiativa a prins instant: în primele zile de la lansarea call-ului, s-au înscris peste 150 de nume. 

Citind aplicațiile pentru a alege membrii juriului, am avut surpriza plăcută de a descoperi tineri cu opinii articulate dezinvolt sau în formare, avizi de experiențe, dornici de comunicare și pasionați de cinema. Deschiderea de anul ăsta cu Christy, un coming of age tandru și empatic, le este dedicată. Personal, sunt foarte curios cum vor reacționa la Southern Chronicles, un film lituanian despre ce însemna să fii adolescent cu o generație în urmă, în nebunii ani 90, să-ți explorezi personalitatea dincolo de preconcepții și să descoperi dragostea într-o lume care se schimbă odată cu tine, într-un moment în care tranziția ta adolescentină se suprapune cu tranziția unei lumi de la comunism la democrație.

Tot despre viitor ne pot vorbi și scurtmetrajele, și debuturile. Anul acesta avem cinci debuturi din Marea Britanie și o tonă de scurtmetraje, preponderent studențești, în ZFR și în Competiția Locală, printre altele. Cum arată tendințele tinerilor cineaști de anul acesta (indiferent de secțiune)? 

Evit să dau verdicte din fașă, am văzut mulți cineaști care au virat-o radical, și stilistic și tematic, atunci când au trecut de la scurt la lung. Selecția de scurtmetraje de la ZFR de anul ăsta mi se pare una solidă și eclectică, pe o minunată varietate de genuri, net peste cea de lungmetraje – avem chiar și un delicios film cu supereroi. Previzibil, dar satisfăcător de quirky, debuturile britanice din noua secțiune Give Me Five se datorează unui plan timpuriu de a face un Focus pe Marea Britanie, abandonat din motive obiective pe ultima sută de metri, dar din care am păstrat cinci titluri highly recommended, de-o prospețime și inventivitate contagioase: The Ceremony, Paul and Paulette Take a Bath, Sunlight, Layla și Restless. Să mai spun și că unul dintre câștigătorii unei Competiții Locale trecute (Vasile Todinca) ajunge anul ăsta cu un scurt (Alișveriș) în competiția ZFR, direct de la Cannes?

Ar trebui să vorbim atunci despre Focusul din acest an: Estonia. De la saune și SF, la sequel-uri și satire – ce titluri ne-ai recomanda din acest caleidoscop de cinema baltic? 

Sauna e o adevărată instituție în Estonia (apare în cel puțin trei filme din cele 13 din program) și tot ei i se datorează acest Focus de țară, mai precis hitului documentar de acum doi ani, Smoke Sauna Sisterhood. În contextul deja invocatei secțiuni Teen Spirit, de neratat mi se pare Smile at Last, un clasic optzecist restaurat în care ce te lovește e naturalismul frust al acelui univers adolescentin fracturat, dar nu întru totul lipsit de speranță. Iar dacă Radu Jude s-ar fi născut în Estonia, cu siguranță ar fi putut face, în aceeași notă de satiră nebună și abrazivă, cele două filme Alien cu isprăvile episodice ale lui Valdis (regizate de Rasmus Merivoo): parodii zănatece și excesive despre sentimentul estonian al ființei, cu gaguri ireverente și care fac un terci violent și dezinvolt din trendurile actuale, riscând cu bună știință ultragii din toate direcțiile.

Desigur, secțiunea 3x3 are și ea un reprezentant din Estonia, anume Rainer Sarnet. Lui i se alătură Rodrigo Cortés și Adilkhan Yerzhanov. Cum se conturează aceste trei voci? Ce le apropie și ce le diferențiază în viziunea ta curatorială?

Sarnet are o filmografie exuberant de diversă, schimbând macazul cu fiecare nou film, de la debutul care adaptează modern The Idiot al lui Dostoievski la cel mai recent cocteil de genuri, The Invisible Fight, cu călugării lui ortodocși mucaliți și kung-fu, trecând printr-un amuțitor basm folk horror intitulat November. Kazakul Yerzhanov face, în schimb, aproape unul și același film, îmbrăcându-l de fiecare dată în țoale dintre cele mai ușchite și neașteptate – e unul dintre puținii cineaști cu statut veritabil de auteur, creator al unui univers unicat, cu reguli doar ale lui, în care umorul coexistă organic cu absurdul, naivul, poezia, violența și cinefilia. Lor li se adaugă spaniolul Cortés, care face filme dark și high concept – el fiind autorul filmului meu favorit din tot TIFF-ul, Escape. La prima vedere poate părea doar un thriller, dar când începi să înțelegi încăpățânarea cu care protagonistul dorește să renunțe, de bunăvoie, la toate privilegiile și să comită cele mai îngrozitoare lucruri pentru a-și pierde libertatea și a intra la închisoare, îți dai seama cât de îngrozitor de autentic, de deprimant și devastator este cu privire la lumea de azi și la viață. E Nietzsche pur.

N-aș putea omite competiția oficială, pe care ai descris-o drept „un Babel straniu”. Poți detalia această afirmație? Ce direcții ar trebui să urmărim în selecția competițională de anul acesta?

Cel mai bine e să-ți lași busola acasă și garda jos, mai ales în spiralele moebusiene din Hysteria, The Peacock și Rains Over Babel sau la provocările stilistice și narative de tipul celor din Acts of Love, Xoftex și Debut. Cele 12 titluri din cursa pentru Trofeu conțin, mai mult sau mai puțin voalat, ideea că trăim într-o lume în care nu se mai înțelege om cu om, în care omul nu mai înțelege lumea, în care o lume nu mai înțelege altă lume. Dar dacă în realitate lucrurile riscă să nu se așeze nicicum, filmele bune reușesc prin transfigurare artistică să dea un sens, o cheie de înțelegere, poate chiar și o soluție, unei lumi aflate în derivă. Arta are această calitate.

Hai să nu te mai limitez, căci ne apropiem de final. Ghidează-mă prin labirintul selecției de anul acesta! Ce escale ar trebui să facem?

The Mohican în Piața Unirii – un action palpitant și impecabil gen The Fugitive (pe pariu că o să  vreți vacanță în Corsica după el); finalul sfâșietor din Three Days of Fish – pentru toți băieții care au o relație dificilă cu tații lor; viziunea inedită despre maternitate din Sorda; ședințele de terapie din Acts of Love – mindblowing; cronica de familie din Saturno – plonjeu în abis; incredibil, dar adevăratul actor Eduard Fernandez în incredibil, dar adevăratul Marco, the Invented Truth; geniala Marianne Jean-Baptiste în noul Mike Leigh, Hard Truths – încă aștept apariția reel-urilor Instagram cu rant-urile ei savuroase din film; vertijurile lynchiene din The Things You Kill; Sam Riley în antonionianul Islands – criza bărbatului de 40+ n-a fost nicicând mai sexy și mai necruțătoare; Quisling – The Final Days, de-o actualitate și complexitate morală sfredelitoare, un mers letal pe sârma suveranismului; coregrafiile superbe din They Will Be Dust – deși încă nu am făcut pace cu rezoluția extremă a acestei povești despre eutanasie; meta-delirul ambiguu despre duplicitate în artă din The Tirana Conspiracy; extratereștrii din The Black Hole – aterizați parcă din Tim Burton; cel puțin un Bela Tarr – dacă nu chiar toate opt; trilogia Sex-Love-Dreams; maratonul Juliei Loktev despre jurnalism independent pur și dur în Rusia lui Putin – e mai thriller decât The Mohican; și, pentru cine iubește un Shakespeare cinstit, dar realmente original, feminist, crâncen și destabilizant, No Beast. So Fierce. – e una din bombele sulfuroase de la această ediție. 

An de an, TIFF-ul are și nenumărate evenimente speciale. Fie că e vorba de cine-concerte, Film Food, proiecții speciale sau Weekend la Castel. Ediția aceasta continuă tradiția, incluzând legendarul Amadeus (r. Miloš Forman, 1984) și aniversarea de 50 de ani a filmului cult The Rocky Horror Picture Show (r. Jim Sharman, 1975). Ce experiență neortodoxă aștepți cu nerăbdare în acest an? Care este rolul acestora în structura TIFF-ului?

De a coagula cât mai multe nișe de public, știut fiind faptul că nu există public omogen. De a gândi o arhitectură de tip Luna Park în care trapperul și pensionarul, cinefilul hardcore și melomanul softcore, iubitorul de nou și amatorul de antichități să coexiste timp de zece zile, imuni la ceea ce-i desparte. Altfel spus, de a apropia oameni diferiți dintr-o lume tot mai polarizată preț de-un film sau cine-concert, respirând aer liber sub una și aceeași umbrelă unde e loc pentru toată lumea, ca-n filmul din competiție Rains Over Babel. Eu unul aștept evenimentul multimedia The Peasants – mi-a plăcut la nebunie muzica scrisă de Łukasz Rostkowski pentru film.

Mihai Chirilov în discuție cu publicul
chiri

În încheiere, aș vrea să ne întoarcem la punctul de pornire: inteligența artificială și spotul publicitar al acestei ediții. Imaginează-ți că antrenezi o inteligență artificială pe filmele de anul acesta, care va urma să creeze TIFF-ul. Ce filme de anul acesta sunt must-see pentru orice inteligență (artificială sau nu)? Ce filme din selecția de anul acesta crezi că vor îndura testul timpului, bucurându-ne și atunci, la fel ca acum?

Simpla idee că ai putea pune bază într-un AI să-ți livreze un line-up de TIFF e sinucidere curată. Sigur, depinde de cum antrenezi algoritmul și cum îl încarci cu must-see-urile despre care am vorbit deja, dar refuz s-o fac – ceva îmi spune că-n viitor oricum nu voi mai avea libertatea asta. Ce știu cu siguranță e că AI-ul va găsi o cale perversă de a-și apropria 1984 pentru a-și consolida supremația și autoritarismul.