Cele două competiții internaționale de la TIFF.22
22 de lungmetraje în premieră pe țară intră în cursa celor două competiții internaționale de la cea de-a 22-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (Cluj-Napoca, 9-18 iunie). Regizate de autori aflați la primul sau al doilea film, 12 dintre ele concurează pentru Trofeul Transilvania și celelalte premii ale Competiției Oficiale, iar 10 – pentru titlul de cel mai bun film al Competiției What’s Up, Doc?.
Din cele 12 filme incluse în Competiția Oficială, zece sunt debuturi. „Deși temele sociale fierbinți sunt inevitabile (diferențele de clasă, conflictele interetnice, emigrația, consumul de droguri, prostituția etc.), autorii reușesc performanța – tot mai rară azi în cinema – de a nu pedala pe ele la modul oportunist, construind, cu o admirabilă economie de mijloace, povești subversive de maxim impact și sofisticate narativ, a căror miză reală este în altă parte, chiar și atunci când caroseria întregului este de comedie neagră.” (Mihai Chirilov, director artistic TIFF).
E pentru prima oară când Republica Moldova intră în competiția TIFF-ului: Carbon (r. Ion Borș), o ingenioasă farsă despre anii tulburi ai conflictului din Transnistria de la începutul anilor ’90. Filmul a fost lansat anul trecut la San Sebastian, dar proiectul a reținut atenția juriului Transilvania Pitch Stop, care l-a premiat încă din 2019, pe când se afla în stadiu de dezvoltare. Spania e prezentă în cursă cu două titluri cum nu se poate mai diferite: Liniște-n furtună (Stillness in the Storm, r. Alberto Gastesi), o poveste de dragoste jazzy filmată în alb-negru și suspendată între trecut, prezent și fantezie; și Viza de intrare (Upon Entry, r. Alejandro Rojas și Juan Sebastián Vasquez), care răstoarnă o premisă simplă (un interogatoriu la vamă) într-o crâncenă disecție a dinamicii de cuplu, demnă de cele mai claustrofobice thriller-uri.
Într-o ediție care omagiază in extenso cinematografia nordică printr-un Focus dedicat, Finlanda și Danemarca figurează în competiție cu În familie (Family Time, r. Tia Kuovo), respectiv Dinastia dulce (The Cake Dinasty, r. Christian Lollike), două portrete de familie, una mai disfuncțională decât cealaltă, în care comedia glisează treptat spre tragedie surdă, respectiv delir burlesc și incorect politic, din care nimeni nu scapă cu fața curată. Relațiile de familie generatoare de situații extreme sunt motorul principal în alte trei filme din competiție: brazilianul Mangal (Charcoal, r. Carolina Markowicz), o comedie neagră în care un traficant de droguri e forțat să trăiască o vreme cu capul la cutie; iranianul Ca peștele pe lună (Like a Fish on the Moon, r. Dornaz Hajiha), în care doi părinți se confruntă cu muțenia subită a fiului lor; și croatul Unchiul (The Uncle, r. David Kapac și Andrija Mardesic), descendent de seamă al lui Funny Games, și cel puțin la fel de inconfortabil.
Despre un alt fel de familie este vorba și în canadianul Noemie zice da (Noémie dit oui, r. Geneviève Albert), cea a fetelor dintr-un centru de plasament cum este și protagonista rebelă a acestui film, abandonată de mamă și căzută pradă turismului sexual. Legătura mamă-fiică este explorată, cu tandrețe și un strop de realism magic, și în Fiica mâniei (Daughter of Rage, r. Laura Baumeister), în năucitorul decor al celei mai mari gropi de gunoi din Nicaragua. În replică, cel de-al doilea film al argentinianului Andrew Sala, Barbarii (The Barbarians), este un thriller compact despre un tânăr care dă din rău în mai rău atunci când devine mâna dreaptă a tatălui său pe care, de fapt, nu-l cunoaște cu adevărat. Aflat la rândul lui la cel de-al doilea film, Adam Sedlák revine la TIFF (după Domestique) cu bomba ediției, Hit (Banger), un veritabil Trainspotting pentru generația Z, filmat integral cu un iPhone 12 Pro Max.
***
Inaugurată la ediția anterioară, când Pentru mine tu ești Ceaușescu a câștigat premiul secțiunii, Competiția What’s Up, Doc? continuă în aceeași notă ludică, privilegiind nu doar documentarul clasic, ci și filmele aflate pe linia fină dintre realitate și ficțiune. „Indiferent de parcurs, care uneori poate fi mistificant, încălcând regulile genului, cele zece filme din What’s Up, Doc? ajung, fiecare în felul lui, la adevăr, fie că e vorba de antieroi cu ambiții larger than life, căutări personale care de fapt nu se termină niciodată sau portrete reale de comunități nișate construite cu armele filmului experimental sau de ficțiune. ” (Mihai Chirilov)
Protagonistul musulman din Corbii sunt albi (Crows Are White, r. Ahsen Nadeem) pleacă într-o călătorie spirituală la o mănăstire budistă pentru a ieși dintr-un impas personal, în vreme ce eroina din Pământul de care aparținem (The Land You Belong, r. Elena Rebeca Carini) se întoarce pentru prima dată în România după ce a fost adoptată de un cuplu italian în anii ’90, în căutarea familiei biologice și a propriei identități. Coprodus tot cu România, hibridul provocator Anhell69 (r. Theo Montoya) combină amintirile negative și nostalgia elegiacă a unui tânăr cineast columbian crescut în labirintul conservator și violent al Medellinului.
Premiat la Transilvania Shorts în 2017, slovacul Denis Dobrovoda revine în România cu documentarul pur-sânge Catedrala (The Cathedral, Marele Premiu la Cracovia), povestea unui geniu grandoman care timp de 60 de ani a construit de unul singur, fără cunoștințe în arhitectură, o catedrală gigantică din material reciclat și gunoaie. La polul opus, artistul nonconformist Giovanni Bucchieri, fost dansator la Royal Swedish Ballet, ambalează în 100 de anotimpuri (100 Seasons) un seducător material documentar autobiografic de arhivă despre o poveste de dragoste eșuată într-o ficțiune subversivă despre iubirea regăsită.
Perspective inedite despre masculinitate și feminitate regăsim în De veghe (Dogwatch, r. Gregoris Rentis), respectiv Sauna secretelor (Smoke Sauna Sisterhood, r. Anna Hints). Primul e un triplu portret în câmp deschis al unor mercenari angajați să protejeze navele de pirați moderni, în timp ce al doilea scoate la iveală, în clar-obscurul unei saune, cele mai adânci traume și secrete ale unui grup de femei, într-o terapie introspectivă și eliberatoare.
Alte trei filme despre comunități nișate întregesc competiția What’s Up, Doc? – Insula (Like an Island, r. Tizian Büchi, Marele Premiu la festivalul Visions du Réel), Insula lui Knit (Knit's Island, r. Ekiem Barbier, Guilhem Causse și Quentin L'Helgouac'h) și Deasupra tuturor (The Outliers, r. Raphaël Mathié) – și în toate trei, elementele ficțiunii joacă un rol aparte: de la realismul magic care punctează viața dintr-un cartier liniștit din Lausanne, în viziunea mucalită a celor doi paznici imigranți, la avatarurile regizorilor care petrec mii de ore în spațiul virtual al unui joc video de tip survival pentru a câștiga încrederea utilizatorilor și, nu în ultimul rând, la mizanscena stilizată a unui cătun uitat de lume din Alpii francezi, în care puținii locuitori nu par să fie afectați de ritmul și tarele lumii moderne.
Abonamentele pentru cea de-a 22-a ediție TIFF au fost puse în vânzare online - https://tiff.eventbook.ro/
***
Festivalul Internațional de Film Transilvania este organizat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc și Asociația Festivalul de Film Transilvania.